România, țara rablelor pe patru roți. 70 la sută din poluare este dată de trafic

Opt din zece mașini care circulă azi pe străzile din România sunt mai vechi de 10 ani, potrivit datelor oficiale ale Direcției de Înmatriculări. Iar numărul rablelor crește anual, ținând cont că românii sunt mari amatori de mașini la mâna a doua. În privința mașinilor electrice nepoluante, ritmul de achiziție este extrem de lent.

„Adineaori am pornit mașina, așa, fum frumos! Și zgomotul, poate îl auziți! Pistoane, injectoare, pompă” – spune șoferul. Această mașină, din 2001, îi dă mari bătăi de cap proprietarului. Dâra de fum pe care o lasă în urmă face ca aerul din spatele mașinii să fie imposibil de respirat, scrie digi24.ro.

Iar astfel de exemple sunt la tot pasul în tot mai multe orașe.

„Noi ne raportăm acum la 50 de micrograme pe metru cub. În mod normal, trebuia să ne raportăm la 20 de micrograme pe metru cub, particule în suspensie, poluarea din atmosferă, pe înțelesul tuturor. Față de aceste 50 de micrograme, noi avem cel puțin 100 zilnic. Am ajuns și la 400 sau 350, în anumite zone am avut depășiri și de 7 ori, acum 10 zile, la Piața Sudului”, spune Dan Trifu, președintele organizației Eco Civica.

Șefii serviciului Permise spun că la începutul lui 2021 în România erau înmatriculate aproape 9 milioane de mașini. Aproape 80% din ele sunt mai vechi de 10 ani.

În Capitală, circulă zilnic aproape 2 milioane de autoturisme și este de înțeles de ce senzorii care măsoară calitatea aerului arată poluare masivă pe marile bulevarde.

„Recunosc că și eu mi-am luat o mașină destul de veche, doar ca să învăț să conduc. Este din 2006 și am dat în jur de 2.000 de euro pe ea. Cred că este mult prea mult trafic în București și poluarea este una foarte mare”, recunoaște o tânără.

În București sunt înmatriculate aproape 1,7 milioane de autoturisme. Doar 1 la sută sunt autoturisme electrice, nepoluante.

„Institutul de Sănătate Publică a făcut un studiu în anul 2000 și lucrurile sunt clare. Cam 70 la sută din poluare este dată de trafic și procentul de 30 la sută este completat de centralele electrotermice, activitățile economice și arderile necontrolate”, spune Dan Trifu.

Speciliștii spun că o mașină veche, fie și bine întreținută, poluează din cauza uzurii.

„Intervin și scurgerile de ulei, scurgeri de carburant din cauza faptului că piesele sunt învechite, garniturile și tot ce înseamnă sistem de alimentare și de ungere cu ulei a motorului – ele sunt îmbătrânite și își pierd din eficiență”, explică Sorin Ene, pilot.

Bucureștiul este cea mai poluată capitală din Uniunea Europeană și unul dintre cele mai poluate orașe din Europa. De altfel, a intrat în procedură de sancționare la Bruxelles. Vizate sunt, de asemenea, Brașov, Iași și Cluj, tot pentru depășiri constante de particule nocive fine din aer.

Editor : Luana Pavaluca

Do NOT follow this link or you will be banned from the site!