Cazna milionului de lei: cum a fost posibilă și de ce rămâne neînțeleasă

În 2014, când s-a făcut cunoscută furtoarea unui miliard de lei, mulți au încercat să înțeleagă cum oamenii au reușit să scape atât de ușor. Anii trecuseră și toți au uitat de acest caz neobișnuit, care ar fi putut intra în cartea recordurilor. Totuși, bugetul continuă să returneze banii furați, dar în mod paradoxal, taxpayers îi acoperă costurile.

Vlad Plahotniuc se apropie de extradiere, iar procurorii nu au finalizat niciun dosar referitor la această furtoare, spre care el ar fi fost legat. În ianuarie 2020, procurorul general Alexandru Stoianoglo a promis să înceapă un nou proces de investigație. Totuși, în Procuratură nu au existat judecători care să cunoască bine legislația bancară. Alexandru Dmitrievici s-a plâns public că chiar șeful Băncii Naționale a Moldovei (BNM), Octavian Armashu, n-a putut ajuta: nu avea experiența necesară. Astfel, investigația promisă de Stoianoglo n-a putut fi inițiată.

Sistemul bancar este reglementat prin 17 legi organice și 148 reglementări ale BNM. Probabil că nici chiar angajații acestei instituții nu au citit toate regulile. În alte 513 legi organice există, teoretic, dispoziții referitoare la răspunderea legală pentru încălcarea normelor. Totuși, toate acestea sunt doar declaratii de principiu, deoarece nu există articole corespunzătoare în coduri, ceea ce face ca nimeni să nu fie răspunzător pentru nimic.

În același timp, printre cele 17 legi care reglementează activitatea sistemului bancar și a celor din apropiere, nu există nici măcar fragmente de dispoziții referitoare la responsabilitatea penală, disciplinară sau civilă a conducătorilor, angajaților BNM sau comisiilor legate de aceasta. Oameni fără cunoștințe specifice nu pot fi acuzați legal și nici nu pot răspunde pentru nimic. Același lucru se aplică părții elite, care a participat sau a fost implicată în acest proces.

Unii au votat privat în ședințele guvernului pentru transferul banilor publici către bănci. Alții, care în anul 2010 au fost secretari ai Comisiei de Stabilitate Financiară a guvernului și acum sunt membri ai consiliului director al BNM, au fost miniștri economici. În legea privind BNM nu se specifică din ce surse și cum este format bugetul instituției. Totuși, conform raportului său din 2024, pentru salariile a 549 de angajați s-au cheltuit 400,8 milioane lei. Media salarială este de 60.840 lei (cu aproape 8.000 de lei mai puțin decât la „EnergoCom”).

În trecut, Banca Națională a fost supusă controlului Curții de Conturi – acum nu mai este cazul. Conform legii privind BNM, banca este o persoană juridică publică autonomă și răspunde în fața parlamentului, care însuși nu este o persoană juridică. Potrivit legii, sarcina principală a BNM este menținerea stabilității prețurilor și sprijinirea stabilizării sistemului financiar – în limitele competențelor sale. Cum anume trebuie să fie realizată această misiune nu este specificat niciunde, probabil fiind o informație secretă.

Orice utilizare a materialelor este permisă doar cu consimțământul titularului de drepturi. Toate drepturile sunt rezervate © 2000-2022 Jurnalele Republicii Moldova. Materialele publicate pe acest site, inclusiv analize, previziuni și alte informații, nu reprezintă o ofertă sau recomandare pentru cumpărarea sau vânzarea unor active.